הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2023  
מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב

הביאנלה השנייה יוצאת לדרך!

קול קורא לביאנלה השנייה

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2023

במוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל­־אביב

 

​לאור הצלחת הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, שנוסדה בשנת 2020, אנו שמחים להודיע על הקול הקורא לביאנלה שתערך ב־2023

הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל־אביב, אשר נחנכה בשנת 2020, מבקשת להציג תמונת מצב עדכנית של תחום הקראפט והעיצוב העכשוויים בישראל. בגישתה הרב־תחומית משלבת הביאנלה בין דיסציפלינות, מדיומים וחומרים, בדגש על קרמיקה, זכוכית, צורפות, טקסטיל

ונייר – לטובת דיאלוג בין־תחומי. הביאנלה היא המשך טבעי להתמקדות המתמשכת של מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל בתרבות החומרית המקומית.

הביאנלה השנייה לאומנויות ולעיצוב תל־אביב באוצרות של אנריאטה אליעזר ברונר, ניר הרמט ותומר ספיר, תתמקד במצב האנושי בפתחו של עידן חדש. היא תעסוק במעגלים השונים המקיפים אותנו ובכוחנו להשפיע על עתיד המקום שבו אנו חיים.

 

העולם עובר טלטלה ועומד בצומת דרכים. אנו מתבוננים בשמיים כחולים זרועי עננים ומתענגים על הרגע. אותו עונג מהול בעצב ובדאגה שכן השמיים עשויים להשתנות בעתיד הלא רחוק; השמיים מעל הדורות הבאים לא יהיו בהכרח כחולים, יתכן שעכורים, ודברים שעד היום היו מובנים מאליהם אינם עוד כאלה. זהו רגע של נוסטלגיה להווה: אנחנו חובקים את ההווה ודרוכים לקראת עתיד שממתין לנו עם אתגרים חדשים ומורכבים, בכל ההיבטים של הקיום.

 

התמה של הביאנלה, "מהי מידת האדם?" (“?What is the Measure of Man") מבוססת

על האימרה המיוחסת לפילוסוף היווני פרוטגורס איש אַבְּדֵרָה, בן המאה ה־5 לפנה"ס,

שקבע כי "האדם הוא מידת כל הדברים." תחת תמה זו הביאנלה תבקש לבדוק מהי מידת ההשפעה של האדם היוצר ושל פעולותיו על העולם שסובב אותו, כמו גם על עולמו הפנימי. הצורך והדחיפות להגיב לרוחות השינוי ולמציאות המשתנה בקצב מואץ, מעלים שאלות על תפקידם.ן של אומנים.יות, אמנים.יות ומעצבים.ות. אלה בוחנים ומגדירים מחדש את מרחב

הפעולה שלהם ואת המענה שהם יכולים לספק בחיפושנו אחר עולם מקיים ועתיד הומני יותר.

 

  • הביאנלה תתקיים בחודשים מרץ – נובמבר 2023, ותתפרש על פני כל חללי התצוגה
    של המוזיאון: באולמות, בביתני הקבע, באתרים ובמרחבי החוץ.

  • הביאנלה נערכת בשיתוף עם עמותת אמנים יוצרים בישראל, מוסדות אקדמיים
    לאמנות ועיצוב ועיריית תל־אביב-יפו

  • הביאנלה מלווה בקטלוג רחב היקף, בבלוג הביאנלה, באפליקציה ובמדריך קולי.

  • במהלך הביאנלה נערכות פעילויות ואירועים מגוונים: סדנאות, הרצאות,
    שיחי גלריה, מפגשים עם אמנים, מופעים, כנס בינלאומי ועוד.

  • המוזיאון יעניק שכר אמן סמלי אחיד ויכסה את ההובלה והביטוח של העבודות שייבחרו לתערוכה; הפקת העבודות באחריות המציגות.ים. 

 

 

 

 

 

קו רקיע, אבנר שר. צילום: הדר סייפן

אנחנו מזמינים יוצרות.ים מתחום הקראפט, העיצוב, האדריכלות והאמנות הפלסטית
להגיש הצעות לאחת משתי הקטגוריות הבאות:

עבודות המיועדות לתצוגה בחללי הפנים של המוזיאון

פרק זה של התערוכה יעסוק באדם ובמעגלים השונים המקיפים אותו במרחב של "מציאות פיקטיבית" שבה אנו קרובים זה לזה, ומנותקים באותה העת. בעידן שבו המרחק בין דמיון למציאות ובין עובדה לפיקציה הולך ומצטמצם, היצירה והאובייקט מתפצלים ומציעים קריאות שונות: מה שרואים במבט ראשון הוא רק מראה עיניים, חזות המכסה על אמת פנימית –
רגע תעתועים המספר את הפער שבין הקליפה לתוכן.

אנו יוצאים בחיפוש אחרי נקודות השקה, אותם רגעים של הלימה ושל סינכרוניות,
שבהם היצירה העכשווית נושאת ריבוי מסרים בעבודות בשפות חומר שונות. 

העבודות יתמקדו במצב האנושי בפתחה של תקופה חדשה כמו גם יגיבו לסוגיות העולות
מתוך הקונטקסט החומרי-פיזי והתרבותי-היסטורי של המוזיאון ויציעו דיאלוגים,
זיקות או נרטיבים חלופיים.

 

תנאי השתתפות לעבודות בחללי הפנים:

תאריך אחרון להגשת המועמדות: 20 בפברואר 2022; לא תתקבלנה הצעות לאחר תאריך זה. לאחר מכן תתקיים בחירת העבודות על ידי אוצרי הביאנלה ותקבע הרשימה הסופית של העבודות המשתתפות.

תידונה רק הצעות שתוגשנה בשלמותן, על־פי הדרישות המפורטות להלן:
 

  • ניתן להגיש עבודות שנוצרו החל מ־1.1.2018

  • ניתן להגיש הצעה כיוצר יחיד.ה, כזוג או במסגרת קבוצה (שלושה יוצרים ומעלה)

  • רשאים להגיש מועמדות רק יוצרים.ות שמרכז פעילותם.ן בישראל

  • ניתן להציע עד שלוש עבודות (שלא הוגשו לביאנלה הקודמת) – אובייקטים, סדרות, עבודות מיצב ומיצג, עבודות מותאמות חלל ותלויות מקום. 

  • יש למלא טופס הצעה לחללי פנים - לכל עבודה בנפרד.  

  • האוצרים יכולים לבחור את ההגשה כולה או רק חלקים מתוכה על פי שיקולי התערוכה.

  • עדיפות תינתן לעבודות שטרם הוצגו

  • עדיפות תינתן לעבודות קיימות

  • לא תתאפשר הגשת עבודות שנעשו במסגרת לימודים, מלבד פרויקט גמר

 

עבודות המיועדות למרחבי החוץ בשטחי המוזיאון

במרחבים הפתוחים של המוזיאון יוצגו עבודות המייצרות סביבה, בעלות אופי מיצבי, פיסולי או אדריכלי. אנו מחפשים עבודות שמתייחסות לתפקיד האומן.ית והמעצב.ת כאל כוח מיטיב, אקטיבי ונוקט עמדה ביחס לעולם ולעתיד הישרדותי, בר קיימא, שוויוני, אמפתי וסולידרי. ההצעות יכולות לעסוק במגוון נושאים, למשל: סביבות מחייה, מנוחה, משחק או התכנסות; עבודות הנוגעות במחקר, מדע, טבע ובמגוון הביולוגי; עבודות סטטיות או משתנות לאורך זמן, כולל עיסוק בסאונד, אור ותנועה. 

 

תנאי השתתפות לעבודות במרחבי החוץ:

תאריך אחרון להגשת המועמדות 20 בפברואר 2022; לא תתקבלנה הצעות לאחר תאריך זה. לאחר מכן תתקיים בחירת העבודות ותקבע הרשימה הסופית של המשתתפים.ות. תידונה רק הצעות שתוגשנה בשלמותן, על־פי הדרישות המפורטות להלן:

 

  • רשאים להגיש  מועמדות רק יוצרים.ות שמרכז פעילותם.ן בישראל

  • ניתן להציע עבודה אחת בלבד

  • עדיפות תינתן לעבודות שלא הוצגו בעבר

  • לא תתאפשר הגשת עבודות שנעשו במסגרת לימודים, מלבד פרויקט גמר.

  • ניתן להגיש הצעה משותפת כקבוצה של יוצרים או הצעה המפגישה שדות ידע שונים. 

  • על העבודות להיות בטיחותיות ומתוכננות לעמידה בתנאי חוץ ומזג אוויר משתנה לאורך מספר חודשים 

  • על ההצעות להיות ברורות, כולל טקסט נלווה שמסביר את הרעיון של העבודה, סקיצות מפורטות, הדמיות או שרטוטים, טכניקות, חומרים וכל חומר נלווה שיכול לסייע בהבנת ההצעה ואופן ביצועה. 

  • יש לצרף להגשה חמישה דימויים של חמש עבודות קודמות 

אנו נקיים מפגשי שאלות ותשובות וסיורי היכרות בחללי המוזיאון השונים ובשטחי החוץ בנוגע להגשת מועמדות לביאנלה

  

לרגל הביקוש הוספנו שני סיורים בחללי הפנים: שלישי 18.1.22 בשעה 17:30, ושלישי 25.1.22 בשעה 17:30.  

 

הסיורים בהרשמה מראש. להגשת בקשה להשתתפות בסיור לחצו כאן. מספר המקומות מוגבל.  

 

אנא ציינו את מספר הטלפון הנייד בעת ההרשמה למפגשים. 

אנא קראו את הקול הקורא ואת כל תנאי ההגשה לפני המפגש.  

להגשת מועמדות לביאנלה – לחצו כאן

 

מנכ"ל מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל – עמי כץ

מייסדת הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 

ד"ר דבי הרשמן: סמנכ"לית ואוצרת ראשית מוז"א. ארכיאולוגית ואנתרופולוגית בהכשרתה האקדמית, מנהלת ואוצרת במוזיאונים מובילים בארץ. בעבר שמשה כאוצרת בכירה של התרבויות הקדומות במוזיאון ישראל, וכאוצרת ראשית של מוזיאון מגדל דוד. יועצת בכירה בפרויקטים בינלאומיים לשימור מורשת תרבותית, ושותפה להקמת מוזיאונים ותצוגות ברחבי העולם. מתערוכותיה: "אלילות מקומיות" (1994), "האמנים הראשונים" (1997), "בראשית" (2004), "פנים אל פנים – המסכות הקדומות בעולם" (2014).

 

אוצרי הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב 2023:

אנריאטה אליעזר ברונר: אוצרת בכירה לאומנויות וביתן הזכוכית, מוז״א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. אצרה תערוכות זכוכית היסטוריות, ארכאולוגיות ונושאיות, תערוכות יחיד של אמני זכוכית בינלאומיים, תערוכות מקיפות של זכוכית ישראלית (2007, 2011, 2015), ותצוגות מיוחדות של אמנים ישראלים. אוצרת ראשית שותפה בביאנלה הראשונה לאומנויות ולעיצוב תל אביב (2020).

 

ניר הרמט: אוצר עצמאי. אוצר משנה בביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב הראשונה (2020). אוצר גלריה II לאמנות עכשווית בעין הוד (בהקמה). אוצר ראשי לשעבר וממייסדי גלריית ״מקום לאמנות״ בקרית המלאכה. אוצר ראשי לשעבר של גלריה BY5 של עמותת אמנים יוצרים – אגודת אמני הקרמיקה בישראל. אצר תערוכות במוסדות שונים כמו בית האמנים ירושלים, בית האמנים תל־אביב ובגלריות מסחריות ושיתופיות.

תומר ספיר: אמן רב תחומי ומרצה בבצלאל ובמכון הטכנולוגי חולון. עבודותיו כוללות פיסול, מיצב, וידאו, רישום וקולאז'. זכה בפרסים ובמענקים שונים ועבודותיו הוצגו בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל, בינהן: מוזיאון ישראל; מוזיאון תל אביב לאמנות; Bass Museum, מיאמי; Apexart, ניו יורק; הגלריה הלאומית, ניו דלהי; Open Look International Festival, סנט פטרבורג; מוזיאון המדע סנט לואיס; מוזיאון חיפה לאמנות; מוזיאון הרצליה לאמנות; מוזיאון פתח תקוה לאמנות; בית חנקין; גלריה שלוש; Kunstverein KunstHaus, פוטסדאם.