מבט/נוף, 2018, ורדי בוברוב - מוזיאון ארץ ישראל

מבט/נוף, 2018, ורדי בוברוב

צילום: הדר סייפן
צילום: הדר סייפן

מה

סיבי ניילון

מי

ורדי בוברוב, ילידת 1959

למה

"העבודה נוף (View) היא תוצר של ביקורים חוזרים ונשנים במפעל המברשות הוותיק בקיבוץ רוחמה ושל תהליך עבודה מתמשך. במשך ארבע שנים ביקרתי במפעל שוב ושוב, התוודעתי אל הפועלים, אל המכונות ואל תהליכי הייצור, ובעיקר אל חומרי הגלם הייחודיים שהם לב לבו של המקום: מברשות לשימוש תעשייתי, חקלאי, ביתי או אישי; מברשות רכות, צבעוניות, קצרות וארוכות סיבים. ההיקסמות שלי משלל החומרים, המרקמים ועיצובי המברשות המגוונים הולידה סדרה של עבודות בסוגי מדיה שונים.

בתהליך העבודה השתמשתי בטכניקות שונות של עבודת יד עמלנית – המהדהדות את תהליכי הייצור במפעל – ובתכונותיהם של חומרי הגלם המקוריים כדי לייצר אובייקטים לא פונקציונאליים ומשובשים בגודלם ובצורתם, הבוראים דימויים רבי יופי.

המברשות המזוהות עם פעולות של ניקוי, הסרה ומירוק הופכות לדימויים מעודנים או לחלופין מלאי הוד, מבלי שיאבדו מאופיין ומתכונותיהן המקוריות. למעשה, בקשתי לחשוף יופי המגולם במברשות. אותה מברשת הצוברת שאריות של לכלוך ושל אבק, אוצרת בצניעות בין סיביה גם פוטנציאל ליופי רב שאני מבקשת להפיח בו חיים.

הדימויים הנוצרים מהמברשות התעשייתיות, מעשה ידי אדם, לקוחים דווקא מעולם הטבע, ומתייחסים ליופיו האורגני או הנשגב. חשיפתו של ה"יפה" בולטת במיוחד על רקע הפער המתקיים בין החפץ הפשוט והנחות לכאורה, הבנאלי והפונקציונאלי, לבין הדימויים "הפיוטיים" או "ההירואיים" שאני מבקשת לצור באמצעותו".

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.