Say Cheese! עוז בירי - מוזיאון ארץ ישראל

Say Cheese! עוז בירי

צילום: הדר סייפן

מה

חומר; יציקה לתבנית

מי

עוז בירי, יליד 1989

למה

"בשנים האחרונות, הוצפו רחובות הערים בארץ ובעולם במצלמות אבטחה שמטרתן תיעוד המתרחש ברחובות, על מנת להפחית את רמת הפשיעה ולשמור על הסדר ועל בטחונם האישי של תושבי הערים. הצבת המצלמות יצרה מצב שבו הפרטיות במרחב האורבני הולכת ונעלמת. יש מי שמצותת, מתעד ועוקב אחר המתרחש ברחובות וכתוצאה מכך גם אחר האינדיבידואל ופעולותיו.

בשנים 2016-2015 התרחש גל טרור בישראל שקיבל את הכינוי "אינתיפאדת הסכינים". באופן מדהים, שודרו בחדשות הטלויזיה קטעי וידאו של רוב אותם מאות אירועי התקיפה והתקריות האלימות בשנים הללו.

העובדה שמצלמות האבטחה שהוצבו ברחובות, תיעדו כמעט כל אירוע מאולתר וספונטני יחסית במסגרת גל טרור זה, גרמה לי לחשוב, הבנתי את סדר הגודל של מערכת הטלויזיה במעגל סגור ברחובות ירושלים ובערים נוספות בארץ ובעולם. בנוסף לשאלות על פרטיות, עולות שאלות גם לגבי אופן הצבת המצלמות וכיצד הן משנות את הנוף האורבני.

בחרתי לשלב בין שני אלמנטים. הראשון הוא האלמנט האדריכלי – קורבל (CORBEL), אשר משמש כתומך חיצוני, בעיקר במרפסות. לרוב הקורבל מעוצב ומתאים לאופי הבניין, הרחוב או העיר בה הוא נמצא. האובייקט השני הוא כמובן מצלמת האבטחה, שכמוה הוצבו שם ללא מחשבה – כיצד ניתן לשלב אותן בנוף העירוני הקיים מבלי לפגוע באופי האדריכלי של העיר. החיבור בין שני האלמנטים הללו, אשר שניהם חלק מהנוף העירוני, מדגיש את חוסר הרגישות לסביבה הקיימת שלעיתים הקידמה חוטאת בה".

איפה

העבודה מוצגת בביתן הזכוכית, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.