אפשר לשאול שאלה?, 2019, יובי כהנא - מוזיאון ארץ ישראל

אפשר לשאול שאלה?, 2019, יובי כהנא

מה

מיצב סאונד רב-ערוצי מותאם חלל, מרכז אדם ועמלו; 15 רמקולים ומיקרופון אופטי הנשלטים על ידי תוכנה. באדיבות אופטואקוסטיקס בע"מ, ישראל

15 רמקולים ומיקרופון אופטי בתוכנה המשלבת פרוטוקול חדשני של Immersive Sound by Dolby Atmos Music. המטוטלת מעל ראשו של המאזין יוצרת תנועה מדיטטיבית וסאונד צורמני של פידבק המתניע את השאלות החוזרות שוב ושוב ללא מענה. מטוטלת זו ממשילה את האירועים הבלתי צפויים והבלתי נשלטים בחייו של אדם. מציאות תובענית הנכפית מכוח עליון.

מי

יובי כהנא (יליד 1966), דוקטור לסאונד בהתמחות פסיכואקוסטיקה ושמיעה מרחבית. מרצה ברחבי העולם בתחום מחקרו הייחודי – סנסורים אופטיים לחקר דיבור ושמיעה במערכות fMRI (דימות תהודה מגנטית תפקודי), והשפעתם על המערכת הקוגניטיבית, גוף ונפש והקשר ביניהם. את יצירותיו הוא מפתח ומציג בחדר שקט יחיד מסוגו בישראל, Anechoic Chamber (חדר "אל הד").

למה

"כשסיירתי בכיפות היוצרים במרכז אדם ועמלו, ראיתי כלי עבודה ששימשו בעלי מלאכה במקצועות שנעלמו מן העולם. בעודי מהלך בחלל עצמתי עיניי והתחלתי לשמוע בדמיוני את רחשי השוק, רעשי הסביבה וצליליהם. בדידי הסאונד הללו היוו את התשתית של היצירה. בהמשך שילבתי ממצאים ממחקרים שהתמקדו בהבדל בין חוסר שמיעה לחוסר קשב, שגילו שרבים מאיתנו שומעים מצוין אך סובלים מהפרעות קשב אישיות ותרבותיות. ממצאים אלו קיבלו ביטוי ביצירה בבניית תמונת סאונד תלת ממדית הקושרת את שתי התמות של היצירה בתנועה מרחבית עוטפת".

מיצב הסאונד מציף את בעיית חוסר הקשב באמצעות חוויה אינטימית שהמבקר בתערוכה מוזמן לחוות. האמן מבקש מהמבקר בחלל לעצור את ציר הזמן בכניסה למיצב לחמש דקות ולהתמסר לעולם של צלילים ודמיון.

היצירה מתכתבת עם היצירה The unanswered question של צ'ארלס אייבס (1906) ומחזירה את הדיון לשלב מוקדם יותר: בעולם של רעשים וגירויים אינסופיים השאלה החוזרת ונשנית – האם בכלל אפשר לשאול שאלה?

צילום: בוב רוזנבאום

איפה

מיצב הסאונד מוצג בבית מלאכה לניפוח זכוכית במרכז אדם ועמלו , הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב