ארכאוגרפיה, 2019, נועה בן נון מלמד - מוזיאון ארץ ישראל

ארכאוגרפיה, 2019, נועה בן נון מלמד

צילום: הדר סייפן

מה

צילום מטופל, הדפסה בהזרקת דיו ארכיבית

מי

נועה בן נון מלמד, ילידת 1954

למה

"סדרת עבודות זו מבוססת על חומרי גלם שמקורם בארכיטקטורה ובאורנמנטיקה עתיקה מתקופות שונות ובצורות אבן שהזמן והטבע יצרו, שאת כולן צילמתי בארץ. על אלו וגם על אלו הותיר הזמן את חותמו. על ידי חיתוך והרכבה נוצר פסל מצולם שרומז על קיומו בעולם אך הוא יכול למעשה להתממש רק במרחב הפיקטיבי של הצילום המטופל, אף שהוא יוצר חוויה אשלייתית של אותנטיות ושומר על החומריות המקורית.

בתהליך של קיטוע, שיכפול, היפוך, שינוי גודל וקנה מידה ובנייה מחדש נוצר דימוי שהוא "פסל צילומי" – צילום ללא מקור – שמתכתב עם תולדות הפיסול העתיק. בניגוד לפיסול, טכניקה זו יוצרת דימוי שניתן לשעתוק. פעולה זו פותחת פתח לאינסוף מצבים של יצירת עולם מדומיין שמאפשר התבוננות בהתאבנות החומר ובטרנספורמציה הנוצרת באמצעים דיגיטליים. המבנים/הפסלים החדשים מעלים על הדעת לעתים אובייקטים פולחניים, שמאניים או קוסמיים שפונים הן אל העבר והן אל העתיד, אלמנך איקוני מיתולוגי מדומיין.

דימויים פיסוליים אלה צפים בתוך חלל שחור, המעלה על הדעת לילה, תהום נשייה, במה חשוכה, או אולי פיגמנט שחור על נייר. העבודות ייצרו דיאלוג עם קנה המידה והגודל של חומר הגלם המקורי, מה שמשפיע על הפרשנות של הצופה ועל חווית הצפייה. פעולה משחקית זו נוצר עולם שיש בו גם שעשוע וגם אימה."

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.