ביות, 2019, נטע נהרדיה - מוזיאון ארץ ישראל

ביות, 2019, נטע נהרדיה

צילום: יוסי רוט

מה

חוט PLA, תריס אלומיניום, ברזל, רכיבים אלקטרוניים; הדפסת תלת ממד, כבישה, כיפוף

מי

נטע נהרדיה, ילידת 1992

למה

החיים לבד אינם בהכרח בודדים, נטע נהרדיה אומרת ובוחנת את העידן הנוכחי שבו התופעה של אנשים שבוחרים לחיות לבד רווחת. נהרדיה מתמקדת בחיפושם של בני האדם אחר מענה רגשי בעידן הטכנולוגיה והבינה המלאכותית. האובייקט שהיא מציעה "חי" עם האדם בסביבתו הביתית. בפעולה של מחווה אנושית – פתיחת חרך בתריס ו"הצצה" דרכו – נהרדיה מציעה הדהוד רגשי-תקשורתי, שמלווה את חווית היומיום.

"הפרויקט התחיל במחשבה על אבולוציה של מוצר. נקודת הפתיחה בחנה תקופה שבה אנשים רבים גרים לבד מתוך בחירה. מה מאפיין תקופה זו ואיך היא משנה את היחס שלנו אל האובייקטים בסביבתנו הביתית. למשל אנשים מפתחים רגשות לאיי רובוט שלהם, שהוכנס לביתם כמענה לצורך פיזי מסוים, לנקות, ולפתע עונה על צורך אחר, רגשי.

הפרויקט עוסק בשני נושאים במקביל: ניסיון להבין את ה״לבד״ במרחב הביתי, וניסיון להבנת הצורך הרגשי בתוך המרחב ה״מבודד". פניתי לעולם הפסיכולוגיה, למשל משנתו של דונלנד ויניקוט. האובייקטים שיצרתי מגלמים בתוכם את אותן תכונות מעבר העוסקות באינטראקציה שלנו עם העולם. בעיצוב האובייקטים המטרה היא להעביר תחושה של ״מוצר״ בנוי נכון – נקי, טכנולוגי, ויחד עם זאת הוא מגלם בתוכו חיבור למשהו ״חי״, רגיש ואורגני."

נטע נהרדיה, צילום יוסי רוט
צילום: יוסי רוט

איפה

העבודה מוצגת בגלריית המגדל, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.