מגילות העמודים, 2019, מרגו גראן - מוזיאון ארץ ישראל

מגילות העמודים, 2019, מרגו גראן

צילום: הדר סייפן

מה

צבעי מים על נייר אקוורל

מי

מרגו גראן, ילידת 1967

למה

"מגילות העמודים היא סדרה הכוללת שבע עבודות של צבעי מים על ניירות אקוורל גדולים שניתנים לפרישה כמגילות או מוצבים עומדים כעמודים, כאשר רק חלק מהציור נגלה לעין. 'מגילות העמודים' היא עבודה על פעולת הציור מתוך התבוננות ביומיום, בכלים מהמטבח, בצעצועים המונחים בבית ועלים ואבנים מבחוץ. האקראי והפשוט נאסף, מאורגן מחדש והופך במפתיע למונומנטלי.

כשקניתי גליל נייר באורך עשרה מטרים, דמיינתי שאני מציירת מגילה המתפרשת לאורכו של קיר. רציתי לעבוד בתנועות גדולות ובמרחב ולבחון את ההבדל בין ציור כ'תמונה', לבין נוכחות סיפורית ארוכה, שהולכים לאורכה. אבל הסטודיו שלי קטן ולא יכולתי אלא לפרוש את הנייר בחלקים על השולחן. בשל התסכול והקושי שבציור על הגליל השלם, הנחתי אותו בצד, כשבקצהו האחד מצוירות ערמות של עלים.

בינואר 2019, לאחר שנים של ציור נוף וציור של אובייקטים מהמטבח והעלים מהגינה בפורמטים קטנים, החלטתי שדי עם האינטימי והמינורי, מספיק עם הניסיון לשמר את הנייר ישר ונקי ודי לפחד מהמאמץ הכרוך בהגדלה. פרשתי יום אחר יום את הנייר על השולחן, ועליו ערכתי את האלמנטים השונים. עטפתי את השולחן ברוחב הנייר וחתכתי ישר או עקום. בזמן האחסון חלק מהנייר ספג שמן שנשפך על הרצפה ואף התקמט בקצוות כשהעברתי אותו ממקום למקום. למדתי לפחד פחות ולסמוך גם על עמידותו וגם על על-זמניותו.

פעם אחר פעם ציירתי את הכלים, הענפים, האבנים והעלים מעץ התות שמאחורי הבית. אלה שעכשיו ירקרקים, ינשרו בסתיו, יצהיבו, יתקפלו ויתכופפו לצורות נוקשות, כמו הנייר שעכשיו מגולגל לעמוד שעליו הם מצוירים, גם הם מתעדים חיים.

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.