עיצורים ותנועות, 2019, ענת גולן - מוזיאון ארץ ישראל

עיצורים ותנועות, 2019, ענת גולן

צילום: הדר סייפן

מה

שיניים מלאכותיות מאקריליק, פרספקס, אפוקסי, כסף טהור, כסף 925; חיתוך לייזר, הרכבה, יציקה, שיבוץ

מי

ענת גולן, ילידת 1983

למה

"אחד מהנושאים שאני חוקרת בעבודותיי, הוא השימוש בתכשיטים כפלטפורמה לתקשורת בין אנשים. להבדיל מתכשיט שנענד על גבי הגוף באופן יזום, הפה כאיבר חיוני ובלתי נפרד מן הגוף, ממלא בין היתר תפקיד מרכזי ביצירת תקשורת.

בעבודתי התכשיטים הופכים לאיבר אלטרנטיבי אבסורדי. הפה מוזח ממקומו הטבעי והוא נודד אל החזה בתור סיכה או תליון. הסיכות מחקות באופן סכמטי את חמש הצורות שהפה מייצר על מנת להפיק צליל .A,E,I,O,U צלילים המשותפים כמעט לכל השפות הפונטיות ומהווים בסיס לתקשורת אוניברסלית.

בעודי עובדת על התכשיטים לביאנלה (ובמקביל, על פרויקט נוסף העוסק בסמנטיקה) נתקלתי בכרזות מתחילת המאה ה-19 המפרסמות את מופעי המינסטרל (Minstrel show) מופעי בידור אשר עסקו בחיי היומיום של האדם השחור בארה"ב. שחקנים לבנים שכיסו את פניהם באיפור שחור וצבעו את שפתותיהם באודם אדום לוהקו לתפקידים במחזות אלה. שפתיים אלו הפכו סימן היכר בדיון על גזענות ועל הבדלי מעמדות, דיון שלצערי עדיין רלוונטי כיום.

התכשיטים העשויים משטחים רפלקטיביים ומשיניים מלאכותיות, מושכים את הצופה להתמקד בפה האלטרנטיבי, לצפות בשפתיו המשתקפות ו'לשוחח' עם התכשיט. הצופה נודד מבלי משים משפה פונטית לשפה חזותית, מדימוי המיצג גנאי לתכשיט הנענד בגאווה".

איפה

העבודה מוצגת בביתן הזכוכית, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.