עצבים חשופים, 2018, מאיה ארזי - מוזיאון ארץ ישראל

עצבים חשופים, 2018, מאיה ארזי

צילום: רוני כנעני

מה

חולצות טי משומשות מישראל ומלונדון, תפירה במכונה תעשייתית

מי

מאיה ארזי, ילידת 1972

למה

"הוזמנתי על ידי הילה שאלתיאלי להשתתף בביאנלה לעיצוב בלונדון, 2018, כחלק מקבוצת מעצבים שייצגו את הביתן הישראלי. הקונספט של הביתן היה "עצבים חשופים". פעולת העיצוב התבצעה בזמן אמת מול קהל המבקרים, במהלך שבוע העיצוב ובתוך חלל התצוגה של התערוכה, שהפך לסטודיו שבו פעלו במקביל ארבעה מעצבים מדיסציפלינות שונות.
אספתי בישראל חולצות משומשות "מקומיות" עם דימויים וטקסט בעברית, ובלונדון אספתי חולצות משומשות "מקומיות" שעליהן טקסט באנגלית. בפעולה של פירוק והרכבה יצרתי קולאז'ים של דימויים שיצרו גזרה וצללית חדשה לחולצות הטי. על ידי פעולת דה-קונסטרוקציה של הדימויים והטקסטים הקיימים על החולצות נוצר קולאז' של דימויים שיצרו משמעויות תרבותיות ופוליטיות חדשות. אני בוחרת לבחון את פעולת הפירוק של החולצות בדרכים שונות ואת אופני הרכבתם מחדש עד לקבלת סילואט חדש וגיזרה המשנה לחלוטין את הצורה המקורית של החולצות.
דרך פעולות העיצוב מעניין אותי לבחון כיצד ניתן להעניק לבגד קריאה מחודשת, לאפשר לו רלוונטיות, זאת על מנת לסגור מעגלי שימוש ולאפשר לבגד אורך נשימה וקיום ארוכים ומשמעותיים. כמעצבת אופנה ומרצה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר מזה 20 שנה אני חשה מחויבות לעסוק בנושא הקיימות. תעשיית האופנה היא הגורם המזהם השני בעולם וכמעצבת ומרצה אני לא יכולה שלא להגיב באופן פעיל לנושא אקוטי זה. העודפות העצומה שמיוצרת, והקלות שבה בגד נצרך ונזרק אחרי זמן קצר כל כך, הובילו אותי להבנה כי יש "הון" חומרי עצום שעליי להשתמש בו כחומר גלם."

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.