ציפורי שיפוע חד (פרט), 2018-2016, שמאי גיבש - מוזיאון ארץ ישראל

ציפורי שיפוע חד (פרט), 2018-2016, שמאי גיבש

צילום: הדר סייפן

מה

אבנית, טרה סיגילטה ממקומות שונים בעולם; ארבע שריפות אוקסידציה בחשמל, שריפת רדוקציה (ללא חמצן) בתנור גז ועץ בתוך saggor

מי

שמאי גיבש, יליד 1954

למה

"בעבודה ״ציפורי שיפוע חד״ (בהשראת ספר השירה של ראובן פורת), שבה מוצגות ציפורים במעופן, נעשה שימוש בחומר קרמי, שבעבר יועד לכלים וכאן ניתן לו דרור לעוף לכיוון הרעיוני. הציפורים שעדיין כבולות לצורה ולמרקם, אינן מיועדות לשימוש ויש להן חיים ואמירה משלהן. גם הטכניקות והשיטות המסורתיות, שימוש בחיפוי בטרה סיגילטה (Terra Sigillata) ושריפות אלטרנטיביות שונות, אומצו והותאמו לשילוב בין חומר לרעיון.

חיפוי בטרה סיגילטה, שהתפתח סביב הים התיכון לפני כאלפיים שנה, נוצר באמצעות תהליך של הרחפת חלקיקים זעירים של חרסיות ויצירת סליפ שנועד מלכתחילה לאיטום כלים ברמה תעשייתית. מאוחר יותר, למרות הגוונים המועטים, שימש החיפוי לעיטור אמנותי עד לדעיכתה של הטכניקה במאה השלישית לספירה.

כיום ובעבודתי, הטרה סיגילטה מושגת מחרסיות שנאספו בארץ וברחבי העולם, וכוללת גוונים חמים רבים היוצרים עומק רב ממדי – וכך אני מחייה ומחדש את הטכניקה לכוון אומנותי רבגוני.

האפקטים הצבעוניים מושגים באמצעות שריפת העבודות בתנור גז ועצים בתהליך רדוקציה (שריפה ללא חמצן). בנוסף, יש בעבודה שילוב של טכניקת שריפת Naked Raku שהיא פיתוח של שריפת Raku יפנית/אמריקאית היוצרת מתח ודיאלוג תרבותי".

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.