שלטון החוק*, 2020, דפנה קפמן - מוזיאון ארץ ישראל

שלטון החוק*, 2020, דפנה קפמן

צילום: אלעד שריג

מה

זכוכית (עבודת מבער), נייר משועתק ומטופל

מי

דפנה קפמן, ילידת 1972

החלה ללמוד במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, אך השלימה את התואר הראשון והשני באמנות באקדמיה ע"ש גריט ריטוולד ומכון סנדברג באמסטרדם. עבודותיה הוצגו בתערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד רבות ונמצאות באוספים מוזיאליים ופרטיים בארץ ובחו"ל. זוכת פרס עידוד היצירה לשנת 2011 ופרס היצירה בתחום העיצוב לשנת 2016. מרצה בכירה באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל וראש המסלול לזכוכית בין השנים 2011-2005

למה

"אני מרכיבה לקסיקון בוטני של צמחים מקומיים, ומייצרת אותם בזכוכית בעיבוד מבער, לצד דימויי חרקים וחיות אחרות. אני בוחנת את הקשר בין הסמליות של הפלורה והפאונה בהקשר לציונות ולאתוס שלה, לטקסטים פוליטיים־חברתיים מן הזמן והמקום הנוכחי. בעבודותיי האחרונות אני מעמתת טקסטים היסטוריים לצד טקסטים עכשוויים, זאת כדי להעלות לפני השטח מתחים המעידים על תנועות במבנה החברתי של המדינה, באופן גלוי וסמוי".

צילום: אלעד שריג
דפנה קפמן_שלטון החוק, צילום אלעד שריג
צילום: אלעד שריג

עבודתה של קפמן עוסקת מזה כמעט שני עשורים בנושאים חברתיים־פוליטיים, באמצעות שימוש בצמחים ובחרקים עשויים זכוכית בעבודת מבער (או, בחום הלהבה), ומדיומים כגון רישום, הדפס ורקמה.

הקומפוזיציות הליריות והפואטיות בעבודותיה הופכות ליצירות ביקורתיות העוסקות בשאלות מטרידות הנוגעות בפצעים של החברה הישראלית. הטקסטים הטעונים המנותקים מהקשרם המקורי, בשילוב עם חלקי הצמחים וחרקים – בעלי סמליות וזיקה לארץ – כל אלה חושפים רובד סמנטי נוסף בעל הקשרים תרבותיים, פוליטיים וחברתיים. הצמחים נבחרו בשל הפן האסתטי, הרלוונטיות הסימבולית, והקונוטציות התרבותיות, התומכים ומעצימים את משמעות הטקסט. יפי הטבע המגולם בצמחים השבריריים עומד בניגוד לציטוטים הטעונים.

*״שלטון החוק אינו מעל החוק״, שרת התרבות לשעבר, מירי רגב בהפגנת התמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתקיימה ברחבת מוזיאון תל אביב, במחאה על הגשת כתבי האישום נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים.

איפה

העבודה מוצגת בגלריית המגדל, בביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.