שמיכת ביטחון, 2019, ביאנקה ספריינס - מוזיאון ארץ ישראל

שמיכת ביטחון, 2019, ביאנקה ספריינס

צילום: סיגל קולטון

מה

נייר, דבק קונג'אק, אקריליק, חוט טקסטיל, בד; גזירה ידנית

מי

ביאנקה ספריינס, ילידת 1964

למה

"למרות שהיא נתפסת לעתים קרובות כאובייקט רגיל, השמיכה עמוסה אסוציאציות, קונוטציות, סמליות וציפיות. היא טומנת בחובה הבטחה של טיפול, חום, טיפוח והגנה. במהלך הזמן שבין הגעתנו לעולם הזה, עטופים בשמיכה, לבין עזיבתנו אותו עטופים גם כן, אנו תלויים בשמיכות פיזיות ומטפוריות כדי להגן על קיומנו האישי ורווחתנו.

מסע אמנות הנייר העכשווית שלי החל בחקירת מחזורי הטבע והתקדמה לנושאים חברתיים והומניסטיים. נולדתי בהולנד וכיום אני עובדת ומתגוררת בישראל. אמנם זו הייתה הבחירה שלי לעקור מהולנד, אך חוויותיי כעולה חדשה במולדת חדשה היוו את היסודות מעוררי ההשראה שמהם נבטו יצירות האמנות שלי.

החיפוש שלי הוא חקר הולך ומעמיק של נושא העקירה, ובו בחנתי את הצרכים הבסיסיים של בני האדם העקורים. עבודות האמנות האחרונות שלי מתרכזות בהמשגה מחודשת של הצורך ההומניטרי הבסיסי בביטחון. החיפושים שלי העלו תמונות מדיה רבות של ארגוני סיוע שבמגע הראשון עם פליטים, פעולתם הראשונה הייתה להציע שמיכות. שמיכה מחבקת העוזרת לאנשים שעברו טראומה להרגיש בטוחים, חמים ומטופלים.

טכניקת קריעת הנייר הידנית שבה אני משתמשת ביצירת אמנות זו, משאירה את הנייר עם קשיחות וקצוות גולמיים. תפרתי פיסות נייר על טקסטיל ועיבדתי אותן בעזרת פיסות הנייר שנקרעו ביד. כל אחד מאלפי חוטי הנייר המרכיבים את שמיכת המגן הזו מסמל את סיפור המיקרו המתגלה לעינינו בקהילות שלנו ובקהילות אחרות, קרובות וגם רחוקות. אנשים אלה וסיפוריהם משמשים כתזכורת להוקיר ולעולם לא לקחת כמובן מאליו את תחושת הביטחון, הכבוד, ההזדמנות השווה או החופש שהתברכנו בהם. תוך שאני מאתגרת את המאפיינים הפיזיים של הנייר ואת גבולותיו, הפכתי את שמיכת הביטחון שלי ליצירה אמנותית לחלוטין, גמישה ועם זאת עמידה."

איפה

העבודה מוצגת במרכז רוטשילד, הביאנלה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, מוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.